Co zamiast chipsów? Zalety orzechów makadamia


Co zawierają orzechy makadamia?

Podobnie jak inne rodzaje orzechów, także orzechy makadamia są bogatym źródłem witamin i minerałów. Zawierają spore ilości niacyny, nazywanej inaczej witaminą PP lub witaminą B3. Niacyna odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mózgu i odwodowego układu nerwowego. Ma korzystny wpływ na stan skóry, włosów i paznokci. Wspomaga odporność organizmu i obniża poziom tzw. złego cholesterolu.

Kolejna witamina, która zawarta jest w orzechach makadamia, to tiamina, czyli witamina B1. Jej rola w organizmie jest nieoceniona, ponieważ wspiera pracę ważnych układów: nerwowego, naczyniowo-sercowego i immunologicznego. Przypisuje się jej działanie antyoksydacyjne. Niedobory witaminy B1 wiążą się z poważnymi dolegliwościami zdrowotnymi, do których należą m.in. skurcze mięśni, problemy z pamięcią i koncentracją oraz przewlekłe zmęczenie i depresja.

Orzechy makadamia dostarczają nam również duże ilości takich składników mineralnych, jak potas i fosfor. Co zawdzięczamy tym cennym minerałom?

Orzechy makadamia – bogate źródło potasu i fosforu

Pierwiastek, który odpowiada za prawidłową gospodarkę wodną naszego organizmu to potas. Zawdzięczamy mu nie tylko odpowiednią objętość płynów ustrojowych, ale także właściwe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśni. Niedobory potasu mogą objawiać się przemęczeniem i apatią, arytmią serca i częstymi skurczami mięśni. Charakterystyczne jest także występowanie opuchlizny w obrębie w nóg. Z tego powodu powinniśmy dbać o dostarczanie naszemu organizmowi optymalnej ilości tego pierwiastka.

Fosfor jest składnikiem, który wspiera proces wzrostu i naprawy uszkodzonych tkanek. Buduje kości i zęby oraz odpowiada za ich prawidłowy stan. Wspiera pracę serca i prawidłowe działanie mózgu i układu nerwowego. Dość rzadko diagnozuje się niedobór fosforu, jednak objawy takie jak ból mięśni, psujące się zęby i ogólne osłabienie mogą na niego wskazywać.

Pozostałe właściwości orzechów makadamia

Orzechy makadamia to jedne z najtłustszych orzechów, jakimi możemy się zajadać. Nie zmienia to jednak faktu, że zdecydowaną większość zawartego w nich tłuszczu stanowią bardzo zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe. To dzięki nim orzechy makadamia polecane są jako żywność, która korzystnie wpływa na poziom cholesterolu w organizmie człowieka. Oznacza to, że osoby zagrożone chorobami układu krążenia jak najbardziej powinny spożywać ten rodzaj orzechów. Oczywiście, tak jak w przypadku każdej innej żywności, należy zachować umiar i odpowiednie proporcje pod względem liczby dostarczanych organizmowi kalorii. Co ważne, nawet podczas diety odchudzającej nie powinniśmy odmawiać sobie porcji orzechów. Jest to przekąska o wiele zdrowsza niż słodycze.

 

Orzechy laskowe, czyli bogate źródło witamin i minerałów


Orzechy laskowe – dlaczego warto je spożywać?

Liczne właściwości zdrowotne i duża zawartość niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) to cechy, które wyróżniają każdy rodzaj orzechów. W przypadku orzechów laskowych możemy mówić o dużej zawartości witaminy E oraz witamin z grupy B. Poza tym, orzechy laskowe są bogatym źródłem potasu, wapnia i fosforu. Jaki wpływ mają te składniki na funkcjonowanie naszego organizmu?

Witamina E – jak wpływa na organizm człowieka?

Orzechy laskowe posiadają dużo witaminy E, którą określa się jako witaminę młodości i płodności. Jest to spowodowane jej silnym działaniem antyoksydacyjnym, które opóźnia procesy starzenia i chroni komórki przed uszkodzeniami. Kto szczególnie potrzebuje witaminy E w swojej diecie? Pozytywne rezultaty jej działania dostrzegą osoby, które posiadają cerę problematyczną – przesuszoną, z licznymi zmarszczkami i niedoskonałościami. Tak naprawdę jednak każdy z nas powinien dbać o prawidłowy poziom witaminy E w organizmie, gdyż obniża ona poziom tzw. złego cholesterolu LDL, dzięki czemu redukuje ryzyko wystąpienia zakrzepów i miażdżycy. Co więcej, witamina E to składnik, który wspomaga pracę układu
nerwowego.

Witaminy z grupy B – dlaczego są tak ważne?

Łagodzenie napięcia nerwowego i wzmacnianie sprawności intelektualnej to pozytywny wpływ witamin z grupy B na funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Trzeba jednak wiedzieć, że ta grupa witamin jest ważna nie tylko dla pracy układu nerwowego, a orzechy laskowe są ich cennym źródłem. Oto kilka istotnych funkcji poszczególnych witamin z grupy B:

  • Witamina B1 wspomaga funkcjonowanie układu krwionośnego i odpowiada za prawidłowy wzrost i rozwój naszych kości.
  • Witamina B2 wspiera układ odpornościowy człowieka i wykazuje pozytywny wpływ na kondycję skóry, włosów i paznokci.
  • Niacyna, nazywana inaczej witaminą PP lub witaminą B3, odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mózgu i odwodowego układu nerwowego. Podobnie jak witamina B2 ma korzystny wpływ na stan skóry, włosów i paznokci. Obniża poziom złego cholesterolu i wzmacnia odporność organizmu.
  • Witamina B6, nazywana inaczej pirydoksyną, często towarzyszy magnezowi w suplementach diety, które go zawierają. Jest to substancja, która zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia oraz łagodzi skurcze mięśni.

Orzechy laskowe jako cenne źródło potasu, wapnia i fosforu

Nasza codzienna dieta powinna być tak skonstruowana, aby zapobiegać niedoborom któregokolwiek z pierwiastków. Dotyczy to także potasu, wapnia i fosforu, których mogą dostarczyć nam orzechy laskowe. Dzięki temu unikniemy problemów z zębami, bólu i skurczów mięśni, przemęczenia i drętwienia kończyn. Objawy te zawsze wymagają konsultacji z lekarzem i mogą wskazywać na niedobór któregoś z trzech wymienionych minerałów.

 

Różnorodne zastosowanie orzechów brazylijskich

Orzechy brazylijskie – samo zdrowie.

Jak sama nazwa wskazuje orzechy brazylijskie pochodzą z Brazylii. Drzewa na których rosną – orzesznica brazylijska – są jednymi z najwyższych w puszczy amazońskiej. Orzechy są skarbnicą składników odżywczych, dlatego powinniśmy chętnie po nie sięgać.

Jakie pierwiastki zdrowe dla człowieka znajdziemy w orzechach brazylijskich?

Wszystkie orzechy zawierają dużo pożądanych składników. W brazylijskich znajdziemy na pewno:

  • wapń – wzmacnia kości i zęby (ok. 160 mg na 100 g),
  • magnez – wzmacnia układ nerwowy, poprawia koncentrację i ułatwia naukę (ok. 376 mg na 100 g),
  • potas – obniża ciśnienie krwi (ok. 659 mg na 100 g),
  • witamina E (ok. 5.70 mg na 100 g),
  • kwas foliowy – niezbędny dla kobiet w ciąży, ale nie tylko.

Jednak głównie orzechy brazylijskie słyną z zawartości selenu, którego zawierają najwięcej ze wszystkich orzechów. Selen wpływa na poprawę odporności organizmu ludzkiego, na pracę hormonów tarczycy, a także ryzyko występowania niektórych nowotworów. Dla mężczyzn selen jest szczególnie zalecany, gdyż poprawia jakość nasienia i sprawność plemników.

Orzechy brazylijskie w walce z cholesterolem

Według najnowszych badań zjadanie 20 g orzechów brazylijskich znacznie zmniejsza poziom „złego” cholesterolu, jednocześnie podnosząc poziom „dobrego”. Tak więc jeżeli chcemy poprawić swój profil lipidowy musimy zjadać orzechy brazylijskie.

Poprawiają pracę mózgu

Orzechy brazylijskie są bogate w kwasy tłuszczowe wielonienasycone. Szczególnie kwasy omega-3 wspomagają układ krążenia i serce, poprawiają pracę mózgu i hamują komórki nowotworowe. Również nasz wzrok poprawi się, gdy będziemy zjadać te orzechy.

Uwaga na kalorie

Ogólnie orzechy są kaloryczne. Brazylijskie również nie są wyjątkiem w 100 g orzechów mamy ok 650 kcal. Należy więc je spożywać z umiarem, tym bardziej, że już ich niewielka ilość (20 g) dostarcza nam dziennej dawki wielu cennych składników. Czy będąc na diecie odchudzającej powinniśmy całkowicie wykluczyć orzechy brazylijskie? Oczywiście, że nie. Przeprowadzono badania z których jasno wynika, iż tłuszcz z orzechów inicjuje w organizmie procesy przyspieszające spalanie tkanki tłuszczowej. Trzeba je więc jeść byle z umiarem.

Zastosowanie

Orzechy najlepiej jeść na surowo, kwasy które są w nich zawarte są wrażliwe na działanie wysokiej temperatury. Można je dodawać posiekane do sałatek owocowych, serów lub stosować po prostu jako przekąskę. Orzechy brazylijskie świetnie nadają się do wytworzenia masła orzechowego., a także do ciast i farszy. Również ciekawie komponują się w potrawach pikantnych. Mają też swoje zastosowanie w kosmetyce.